Samothraki – Insula marilor Zei

TabereCuSuflet170In mini vacanta de 1 Iunie ne-am luat bicicletele si am plecat in Insula Zeilor – Samothrake!

Dupa o prima zi in care am traversat Bulgaria cu masina si am mers cu feribotul din Alexandropoli, excursia a continuat cum nu se poate mai fericit! Ajunsi in Kamariotissa – singurul port al insulei, am admirat apusul de pe dig, apoi ne-am cazat la Kiria Maria.

A doua zi ne-am urcat coburile pe bicicleta, ne-am suit in sa si am plecat in directia Therme. Pe drum am vizitat Sanctuarul Marilor Zei, casa faimoaselor Mistere din Samothrake. Aici a fost gasita Nike din Samothrake, celebra statuie care este expusa la muzeul Luvru din Paris. Despre Mari Zei nu se mai stiu prea multe. In antichitate erau cunoscuti sub numele de Kabeiroi, insa localnicii i-au numit intotdeauna Marii Zei. Misterele sunt si ele pline de mistere! Norocosii care reuseau sa se initieze, deveneau “mai pios si mai drept, mai bun in toate privintele decat au fost vreodata”, si multe capete incoronate au ales aceasta cale. Printre ei au fost Lisandru – regele Spartei, Filip al II-lea al Macedoniei despre care se spune ca aici s-a intalnit cu sotia sa Olympia, mama lui Alexandru Macedon, Iulius Cezar si multi altii.

Plimbandu-ne prin siteul arheologic am gasit multe locuri ce aminteau de cultul misterelor. Am vazut Teatrul circular unde erau primiti neofitii, apoi Anaktoron – cea mai mare cladire acoperita de forma circulara din antichitate, unde erau intiati myesis – cei aflati la inceput de drum, apoi Sala Dansatoarelor, unde myesis isi urmau desavarsirea si deveneau mystai si, de buna seama, Hieron – locul cel mai sfant dintre toate cele, unde puteau intra doar cei initiati.

De la Sanctuarul Marilor Zei ne-am indreptat catre micutul port de la Therme unde ne-am rasfatat in bazinele cu apa termala, apoi am continuat catre canionul raului Fonias – “ucigasul” in traducere libera datorita dezastrelor cauzate in trecut in momentele de furie, unde am vazut renumitele vathra!

La sfarsitul excursiei i-am intrebat pe participanti ce le-a placut cel mai mult si cu totii au ales aceasta zi, datorita diversitatii si frumusetii celor vazute si facute!