Samothraki – Cu Caiacele pe Mare

SamothrakiIn ziua a treia a mini vacantei de 1 iunie am lasat bicicletele si ne-am urcat in caiace, pentru a vedea frumusetile insulei de pe mare! Am debarcat pe plaja Vathos printr-un tunel sapat de ape, apoi am vazut impresionanta Cascada Kremasto, care isi arunca apele involburate direct in mare de la peste 200 m inaltime!

De dimineata am avut totusi o portiune de pedalat intre Therme si Kamariotissa. A fost o placere sa mergem pe bicicleta in racoarea diminetii si cum batea Meltemi – legendarul vant din Egee – am zburat cu vant de pupa si am acoperit cei 14 km in doar jumatate de ora:)

Obiectivul zilei era sa exploram cea mai salbatica parte a insulei – coasta sudica , dominata de abrupturi impenetrabile si cu acces doar pe mare sau pe poteci de munte. Dupa o scurta halta in capitala Chora, in care am vazut citadela construita de genovezi in sec XV, ne-am indreptat catre plaja Pachia Ammos, ‘Nisip gros’ in traducere libera. Situata in sudul insulei, intr-un golf larg, marginit de munti inalti, are nisip fin si un peisaj spectaculos, asa ca putem spune ca este una dintre cele mai frumoase de pe intreaga insula. Nu am poposit mult totusi, caci planul era sa trecem muntele si sa ajungem pe plaja Vathos. Pana la urma socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea din targ, caci nu am reusit sa gasim poteca, insa un domn amabil ne-a inchiriat cateva caiace si ne-a explicat cum sa ajungem la Vathos. Chiar daca nu am facut 20 de minute pana acolo cum ne spusese el, am ajuns cu bine, ba chiar am mai vizitat pe drum si cateva pesteri interesante.

Plaja Vathos este una dintre cele mai spectaculoase din sudul insulei. In partea de vest a plajei este un tunel sapat de ape pe unde am intrat cu caiacele pana la mal. Chiar daca nu are nisipul de la Pachia Ammos, plaja este plina de leandri care alcatuiesc o adevarata padure unde cativa localnici isi montasera tabara, cu corturi si hamace. DIn spatele plajei pleaca un canion ingust, cu cascade si pereti inalti.

Nici aici nu am zabovit prea mult ci, plini de elan, am continuat sa vaslim spre est catre urmatorul obiectiv: Cascada Kremasto! Cu cat ne apropiam mai mult de capatul estic al insulei, peretele devenea tot mai compact, pravalindu-se brusc in mare. Stanci cu forme ciudate ieseau din mare, albe, negre, verzi sau de culoarea mierii! Dupa aproape 90 de minute de vaslit, cand ne intrebam deja daca sa mergem mai departe sau sa ne intoarcem, am ajuns la Kremasto:) Atarnata parca de cer, cascada era cu totul impresionanta! Cu totii ramaseseram fara cuvinte, doar Demi a scos un “A meritat tot efortul”, apoi a amutit si el! Am stat pret de aproape jumatate de ora sa admiram suvoiul de apa ce se pravalea in mare asemenea unui sarpe urias, apoi am inceput lungul drum spre casa, nu inainte de a vedea si Tis Grias (‘Lenjeria bunicii’) o formatiune geologica pe peretele din stanga al cascadei, in care clacarul si granitul se impleteau in linii albe si negre ce aminteau de o tabla de sah.
Intoarcerea nu a fost atat de usoara precum speram, caci eram deja obositi si, in plus, se ridicase un vanticel de fata care ne solicita din greu. Nici soarele care coborase la apus si ne orbea cu razele sale reflectate de Marea Egee nu ne ajuta prea mult. Trebuia sa vaslim luandu-ne repere, cu ochii nu mai sus de varful caiacului. Si ca totul sa fie si mai palpitant, micile valuri starnite de vant aruncau din ce in ce mai multa apa in caiacul sit on top.
Seara, in fata unei fripturi de capra la o taverna de pe munte, Demi isi amintea ca “parca vasleam intr-un submarin”:)

Iata cateva poze din aceasta zi memorabila!